Hoppa till innehåll

Ramar för en frivillig marknad för naturvärden har tagits fram – nästa steg i arbetet är att tillsammans att utveckla marknaden

miljöministeriet
Utgivningsdatum 25.10.2024 13.51
Pressmeddelande
Kuva: Tero Pajukallio

Det behövs finansiering både i Finland och globalt för att trygga den biologiska mångfalden. Förordningen om restaurering av natur, EU:s strategi för biologisk mångfald och det globala Kunming–Montreal-ramverket för biologisk mångfald förutsätter åtgärder som i framtiden framför allt kommer att kräva mer och mer privat finansiering.

Petteri Orpos regering har som mål att möjliggöra ny flerkanalsfinansiering till stöd för den biologiska mångfalden och att stödja företagen i deras arbete för biologisk mångfald.  Det finns en efterfrågan på en marknad för naturvärden, eftersom företagen behöver metoder för att genomföra natur- och klimatpositiv verksamhet och rapportera om den på ett sanningsenligt sätt.

”Det är nödvändigt att få i gång marknaden för naturvärden på frivillig basis. Vi har möjlighet att ta lärdom av andra marknader, bland annat koldioxidmarknaden, när vi nu tar fram fungerande praxis för samarbetet mellan naturarbetet och den privata sektorn. Vi vill sporra både dem som producerar naturvärden och företag som investerar i dem. Statens roll är klar: vi måste delta i arbetet med att få i gång marknaden uttryckligen med tanke på fungerande strukturer och spelregler. De aktiva marknadsaktörerna bestämmer vilka som är de följande stegen i processen”, säger miljö- och klimatminister Kai Mykkänen.

För att sporra företagen till naturarbete har miljöministeriet lagt en grund för en frivillig marknad för naturvärden. Miljöministeriet utvecklar marknaden för naturvärden inom ramen för projektet Marketta. Marknaden fungerar enligt samma princip som den frivilliga koldioxidmarknaden. Avsikten är att man på den frivilliga marknaden för naturvärden kan köpa krediter, det vill säga hektar med naturvärden, som sedan används för att göra naturpåståenden vid marknadsföring av företag, produkter och tjänster. Ett naturpåstående kan till exempel vara att företaget har finansierat restaurering av aapamyrar motsvarande 100 hektar med naturvärden.

”Naturvårdslagen gör det redan nu möjligt att på marknadsvillkor kompensera olägenheter som orsakas miljön. Ett företag kan alltså köpa hektar med naturvärden som en annan markägare redan har producerat för att kompensera till exempel förlust av biologisk mångfald till följd av byggande. För närvarande bereds preciseringar av bestämmelserna i naturvårdslagen så att utnyttjandet av hektar med naturvärden och det nationella kompensationsregistret kan omfatta också annat än kompensering av olägenheter, det vill säga också användning av dem för att göra naturpåståenden”, säger Emma Terämä, ledande sakkunnig.

Statens roll är att garantera tillförlitliga ramar för systemet, det vill säga att fastställa kriterier för de naturvärden som produceras, skapa ett valideringssystem för dem och säkerställa att naturvärdena registreras och att de är bestående. Stöd kommer också att erbjudas när det gäller naturpåståenden: miljöministeriet kommer att låta göra en guide som klargör de gemensamma spelreglerna och tar fram praktiska exempel. Med hjälp av enhetlig reglering och öppen information kan staten erbjuda marknadsaktörerna en miljö där risken för grönmålning är så liten som möjligt.

Målet med projektet är att marknadsbaserade lösningar ska ha tagits i bruk inom den nationella handeln med naturvärden senast 2026. Den 5 november ordnar miljöministeriet under ledning av minister Mykkänen ett seminarium där avsikten är att diskutera den nya marknadens betydelse och möjligheterna att producera och utnyttja naturvärden.

Ökad privat finansiering och förvaltningsreformer främjas också med stöd från EU

Finland deltar i EU:s utrednings- och utvecklingsprojekt som syftar till att stödja ökningen av den privata biodiversitetsfinansieringen i medlemsstaterna. Finland deltar i projektet som en del av EU:s instrument för tekniskt stöd (TSI), vars syfte är att stödja förvaltningsreformer i EU:s medlemsstater. Med hjälp av instrumentet kan man till exempel effektivisera förvaltningen, skapa mer ny kompetens eller öka medvetenheten om nya fenomen inom förvaltningen.

Med stöd av projektet utreds nuläget för den finansiering som använts i Finland för att främja den biologiska mångfalden samt behovet av finansiering för att Finland ska kunna uppfylla sina internationella och nationella naturåtaganden. I projektet identifieras också för Finland lämpliga finansieringsinstrument och verksamhetsmodeller som kan bidra till en betydlig ökning av i synnerhet privat finansiering.

Projektet pågår i två år och det genomförs av Internationella naturvårdsunionen IUCN och Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD. Den information som samlats in under projektet stöder genomförandet av åtagandena i det globala Kunming–Montreal-ramverket för biologisk mångfald, EU:s förordning om restaurering av natur samt den nationella strategin för biologisk mångfald och dess handlingsprogram.

Mer information:

Marketta-projektet 
Emma Terämä 
Ledande sakkunnig 
tfn 0295 250 255 
[email protected]

TSI-projektet 
Kirsi-Marja Lonkila 
Specialsakkunnig 
tfn 0295 250356 
[email protected] 

Ett Finland med ren energi Orpos regeringsprogram