Begäran om utlåtande
Kundbesök tryggas i samband med reformen av statens service- och lokalnät

Finansministeriet ber om utlåtanden om regeringens proposition om statens gemensamma kundserviceverksamhet senast den 22 maj 2025. Syftet med regeringspropositionen är att skapa ett riksomfattande nätverk av serviceställen för de kunder som inte kan eller vill använda digitala tjänster.
Kundservice ska tillhandahållas enligt en gemensam modell och i gemensamma lokaler på ett planmässigt och kundorienterat sätt
De statliga myndigheterna betjänar kunder i första hand digitalt. Enligt propositionen ska myndigheterna i samarbete med varandra skapa ett riksomfattande nätverk för kundbesök för de kunder som inte kan eller vill använda digitala tjänster. Tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna säkerställs vid planeringen av kundservicen och läget med tillgodoseendet av rättigheterna kommer att följas upp.
Staten koncentrerar myndigheternas kundservice
Propositionen hänför sig till reformen av statens service- och lokalnät, där målet är att övergå till gemensamma kontorslokaler och skapa ett gemensamt kundservicenätverk för statsförvaltningen före 2030. Kundservicen utvecklas så att kunderna får tillgång till FPA:s, kommunernas och i tillämpliga delar till välfärdsområdenas tjänster. Målet med reformen är att uppnå årliga besparingar på 50 miljoner euro före 2030.
Propositionen anknyter dessutom till reformen av statens regionförvaltning, där statens tillstånds- och tillsynsuppgifter koncentreras från flera för närvarande verksamma ämbetsverk till det nya riksomfattande tillstånds- och tillsynsverket. Tillstånds- och tillsynsverket ska ges en central roll inom planeringen, utvecklingen och uppföljningen av den gemensamma modellen för statens kundservice och nätverket av gemensamma kundserviceställen.
Kunderna kan få myndighetsservice även som distansservice vid gemensamma kundserviceställen
Det är obligatoriskt för vissa statliga myndigheter som anges särskilt genom förordning att delta i gemensam kundservice. Myndigheterna kan erbjuda sin kundservice vid gemensamma kundserviceställen som närservice eller distansservice. De gemensamma kundserviceställena ska ha en servicerådgivare som stöder uträttandet av ärenden. Enligt förslaget kan vissa kundservicefunktioner, såsom digitalt stöd, också skötas som köpta tjänster. Styrgruppen, vars medlemmar kommer från de myndigheter som är skyldiga att delta, ska utifrån statsrådets målsättningar besluta om en gemensam modell för kundservicen och placeringen av kundserviceställena.
Statsrådet ställer upp strategiska mål för den gemensamma kundservicen i en plan som godkänns varje regeringsperiod och som gäller tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner. Den reviderade lagstiftningen avses träda i kraft den 1 januari 2026.
Mer information:
Elina Isoksela, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 116, elina.isoksela(at)gov.fi
Begäran om utlåtandeLinkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner samt till lag om upphävande av 10 a § 3 mom. i lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen (lagstiftning som gäller statens gemensamma kundservice)