Begäran om utlåtande
Lagstiftningsförslagen om elektronisk kommunikation i fråga om dödsbon på remiss
Syftet med lagstiftningsförslagen är att göra det möjligt att sköta ett dödsbos ärenden elektroniskt i större utsträckning än för närvarande. I fortsättningen ska kunden kunna upprätta bouppteckningsinstrumentet och lämna en arvsskattedeklaration i Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt. Möjligheten att uträtta ärenden på papper kommer heller inte att slopas.
Lagförslagen baserar sig på finansministeriets program för smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter som digitaliserar tjänster i anslutning till en anhörigs död. Målet är att göra det lättare för anhöriga att uträtta ärenden i en svår livssituation och att effektivisera myndigheternas processer. Det arbetsgruppsbetänkande som sänds på remiss och förslagen i betänkandet har beretts i programmets lagstiftningsarbetsgrupp i samarbete mellan finansministeriet och justitieministeriet.
För närvarande innebär skötseln av en avliden anhörigs angelägenheter för de närstående ofta en lång och tung process som medför kontakter med olika myndigheter och fortfarande ett stort antal pappersblanketter. Nuvarande praxis är också ineffektiv ur myndigheternas perspektiv, eftersom uppgifter inte kan överföras smidigt i digital form mellan olika aktörer.
Dödsboets angelägenheter sköts i fortsättningen i MinSkatt
Avsikten är att kunden i fortsättningen ska kunna sköta dödsboets ärenden elektroniskt oberoende av tid och plats. Lagstiftningsförslagen möjliggör följande nya tjänster och funktioner:
- Ärenden som gäller dödsboets delägaruppgifter, bouppteckningsinstrument och arvsbeskattning kan skötas i MinSkatt, där delägarna också har lika vy över uppgifterna om dödsboet.
- Dödsboet får uppgifter om delägare direkt i MinSkatt ur det delägarregister för dödsbon som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar. I MinSkatt finns också förhandsifyllda uppgifter om dödsboets tillgångar, vilket underlättar upprättandet av bouppteckningsinstrumentet och arvsskattedeklarationen.
En utomstående expert, såsom en advokatbyrå, ska också kunna sköta ärenden för ett dödsbos räkning i MinSkatt, om den som deklarerar för dödsboet ger experten en Suomi.fi-fullmakt för elektronisk kommunikation. Delägarna får anvisningar och information via Suomi.fi-meddelanden.
Reformen gäller endast de dödsbon som bildas efter att tjänsterna tagits i bruk och där arvlåtaren har en finsk personbeteckning. Det ska även i framtiden vara möjligt att sköta dödsboets ärenden på papper.
Ändringarna avses träda i kraft vid ingången av 2027.
Remisstiden går ut i februari
Enligt det betänkande som nu sänds på remiss ska man stifta två nya lagar som innehåller de författningar som behövs för att inrätta en serviceplattform för dödsbon och ett delägarregister för dödsbon. Dessutom föreslås det flera ändringar i den gällande lagstiftningen bland annat i fråga om lagen om skatt på arv och gåva och ärvdabalken.
Finansministeriet sände lagutkastet på remiss den 5 december. Remisstiden går ut den 6 februari 2026. Begäran om utlåtande kan läsas på lausuntopalvelu.fi.
Mer information:
Kaj Välimäki, konsultativ tjänsteman (FM, inte anträffbar 20.12 2025–6 .1 2026), tfn 0295 530 090
Nico Käräjäoja, programchef (FM, inte anträffbar 31.12 2025–6 .1 2026), tfn 0295 530 516
Mer information om programmet (vm.fi)
Vanliga frågor (vm.fi)