Remissbehandling: Ändringar i lagen om Rundradion

Kommunikationsministeriet begär utlåtanden om utkastet till regeringsproposition om ändring av lagen om Rundradion Ab. Genom ändringarna verkställs de lagstiftningsändringar som den parlamentariska Rundradioarbetsgruppen fastställt samt fogas till lagen sådana förfaranden och kriterier för val och uppsägning av ledande personer i rundradiobolag som avses i den europeiska förordningen om mediefrihet. Utlåtanden kan lämnas till och med den 14 mars 2025.
Till lagen ska fogas de ändringar som den parlamentariska Rundradioarbetsgruppen fastställt i fråga om öppenheten i Rundradions verksamhet och ekonomi och tillsynen över den, uppgiften i anslutning till beredskap samt antalet medlemmar i förvaltningsrådet. Lagändringarna ska genomföras på det sätt som föreslås i den parlamentariska arbetsgruppens betänkande.
Ändringen av lagen kommer att öka Rundradions skyldighet att offentliggöra uppgifter om sin verksamhet och ekonomi för allmänheten. I fortsättningen ska förvaltningsrådet övervaka att skyldigheten att iaktta öppenhet fullgörs och att Rundradions medelsanvändning är effektiv.
Propositionen ser dessutom över Rundradions försörjningsberedskapsuppgift så att den ska motsvara nuläget, där Rundradion utöver televisions- och radioverksamhet också bereder sig på skötsel av annan informationsförmedling under undantagsförhållanden.
Syftet med tillägg som förutsätts i mediefrihetsförordningen att främja Rundradions oberoende och redaktionella självständighet
Det föreslås att förordningen om mediefrihet ska genomföras i enlighet med dess miniminivå. Till lagen ska fogas de grunder och förfaranden för val och uppsägning av ansvariga redaktörer hos Rundradion som förutsätts i EU:s mediefrihetsförordning. Den övriga kompletterande nationella lagstiftning som förordningen kräver genomförs genom en separat regeringsproposition.
Valet av ansvarig redaktör ska grunda sig på den valda personens erfarenhet av ansvarsredaktörens uppgiftsområde och erfarenhet av redaktionsarbete samt av ledning av den organisation som utför redaktionsarbetet.
En ansvarig redaktör ska kunna sägas upp bara om det finns ett sakligt och vägande skäl. En orsak som baserar sig på den ansvariga redaktörens utövande av redaktionell beslutanderätt kan inte anses vara ett sådant skäl, om det inte är uppenbart oskäligt för bolaget att uppgiften fortsätter. Vid uppsägning av en ansvarig redaktör ska också de uppsägningsgrunder som förbjuds i arbetsavtalslagen beaktas.
Det föreslås också vissa tekniska ändringar i lagen.
Vad händer nu?
Alla medborgare och organisationer kan lämna utlåtanden om lagstiftningsförslaget på webbplatsen www.utlåtande.fi. Utlåtanden kan lämnas till och med den 14 mars 2025. Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen som tjänsteuppdrag.
Mediefrihetsförordningen börjar i huvudsak tillämpas den 8 augusti 2025, då också de nationella bestämmelserna ska vara i kraft. Avsikten är att regeringspropositionen lämnas till riksdagen våren 2025.
Mer information:
Roosa Patrakka, specialsakkunnig, tfn 0295 342 192, [email protected]
Eero Salojärvi, specialsakkunnig, tfn 0295 342 123, [email protected]
Statsrådets projektportal: Regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Rundradion Ab (LVM032:00/2024)
Pressmeddelande 2.1.2025: Remissförfarande: Den europeiska mediefrihetsförordningen kompletteras med nationell lagstiftning
Pressmeddelande 12.9.2024: Den parlamentariska Rundradioarbetsgruppen minskar Rundradions finansiering och främjar öppenhet