Hoppa till innehåll

Färsk utredning om svenskspråkiga utbildningsvägar och stödfunktioner för idrottare

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 25.10.2024 14.36
Pressmeddelande
Statssekreterare Mikaela Nylander tog emot utredningen av pol. mag. Silja Borgarsdóttir Sandelin
Statssekreterare Mikaela Nylander tog emot utredningen av Silja Borgarsdóttir Sandelin.

I en färsk utredning som gjorts på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet kartläggs svenskspråkiga utbildningsvägar och stödfunktioner för idrottare inom den grundläggande utbildningen samt inom andra och tredje stadiet. Utredningen tar fasta på särdragen, utmaningarna och utvecklingsbehoven samt ger åtgärdsförslag för att kunna trygga och stärka strukturer som stöder verksamhet på svenska.

- Syftet med utredningen har varit att garantera en jämlik utbildningsväg för svenskspråkiga idrottare och att garantera att de får det stöd och den hjälp de behöver för att utvecklas professionellt. Nu har vi konkreta åtgärdsförslag som stödjer jämlika förutsättningar till dubbel karriär, säger idrotts- och ungdomsminister Sandra Bergqvist

- Målsättningen inom hela idrottsfältet måste vara att stärka idrotten. Även då det gäller strukturer som fungerar på svenska bör de utvecklas så att det inte leder till förlorade möjligheter. 

Svenskspråkiga idrottares möjligheter till dubbel karriär

Finland är ett tvåspråkigt land och medborgarnas språkliga rättigheter finns garanterade i Finlands lagstiftning. En kommun som har både finsk- och svenskspråkiga invånare är skyldig att ordna grundläggande utbildning och undervisning för vardera språkgruppen. Det här gäller även idrottsutbildning, men samma lagstadgade krav finns inte för idrottens stödfunktioner.  

Högre utbildning på svenska erbjuds på betydligt färre orter än finskspråkig utbildning i Finland. Det här är en utmaning för svenskspråkiga idrottare, i synnerhet för dom som eftersträvar dubbel karriär. Stödfunktionerna inom idrotten är inte heller lika väl kartlagda som utbildningsvägarna. Det kan bero på att stödfunktioner inom idrott inte är lagstadgade på samma sätt som utbildning samt att aktörerna och stödfunktionerna varierar. 

Förslag till åtgärder för att stärka språkkunskaperna och utveckla stödfunktionerna

I utredningen föreslås flera åtgärder för att stärka den svenskspråkiga utbildningen och idrotten. Inom den grundläggande utbildningen kunde det finnas flera svenskspråkiga skolor med idrottsbetonad undervisning. Lärare och rektorer borde också erbjudas bättre möjligheter till fortbildning. Inom andra stadiet kunde man till exempel öka antalet studieplatser vid Brändö gymnasiums idrottslinje (Helsingfors) samt förbättra samarbetet för att stöda en dubbel karriär. Inom tredje stadiet är det viktigt att trygga tillgången till svenskspråkiga gymnastiklärare genom tillräcklig information om studieplatser på svenska. 

Angående stödfunktioner för idrottare borde språkkriterierna för statliga understöd tydliggöras och ett tätare samarbete med idrottsakademier främjas. Idrottsakademiernas stödtjänster bör också fungera på svenska. Helheten för dubbel karriär på svenska är sårbar och det behövs därför ett tydligt uttalat helhetsansvar, koordinering och bättre information. Servicen för svenskspråkiga paraidrottare bör även garanteras.

Utredningen lyfter fram vikten av ett starkare nordiskt samarbete, bättre kommunikationen på svenska och att rekommendationer från tidigare strategier och rapporter implementeras och följs upp.

Utredningen genomfördes av pol.mag. Silja Borgarsdóttir Sandelin

I slutet av rapporten finns åtgärdsförslagen översatta till finska.

Svenskspråkiga utbildningsvägar och stödfunktioner för idrottare samt den svenskspråkiga idrottsutbildningen i Finland  

Mer information:
Silja Borgarsdóttir Sandelin, utredare, tfn 050 366 8291
Pamela Granskog, specialsakkunnig, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 029 533 0195