Remissbehandling inleds: Serviceprocessen för arbetssökande blir mer kundorienterad

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 10.2.2025 11.22 | Publicerad på svenska 10.2.2025 kl. 11.40
Pressmeddelande
Photo: Två människor och skakning.

Serviceprocessen för arbetssökande reformeras så att den blir mer kundorienterad och individuell i enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Detta förutsätter ändringar bland annat i lagstiftningen om servicemodell och jobbsökarprofiler.

I enlighet med målet i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering håller serviceprocessen för arbetssökande på att reformeras så att den blir mer kundorienterad och individuell. Samtidigt görs det ändringar i bl.a. lagstiftningen om jobbsökningsskyldighet och jobbsökarprofiler. Arbets- och näringsministeriet ordnar en remissbehandling av de lagändringar som beretts, dvs. regeringens proposition som gäller utvecklingen av serviceprocessen och arbetsförmedlingstjänsterna för arbetssökande. Vid beredningen av utkastet till proposition har arbetsmarknadsorganisationer och kommuner samt andra intressentgrupper hörts.     

I utkastet till proposition har man beaktat målen i regeringsprogrammet om att förenkla arbetskraftsservicens lagstadgade serviceprocess så att de begränsade resurserna kan användas på ett mer ändamålsenligt och kundorienterat sätt. I utkastet har man dessutom beaktat regeringsprogrammets mål att öka de privata arbetsförmedlingsföretagens möjligheter att få behövliga uppgifter om arbetslösa arbetssökande. I ändringsförslagen har man beaktat riksdagens uttalanden om arbetskraftsservice och slutsatserna i de utredningar som gjorts med anledning av dem samt de rekommendationer som Statens revisionsverk gav arbets- och näringsministeriet i sin granskning av kundservicemodellen.  

Utkastet är ett svar på regeringsprogrammets mål för utveckling av arbetskraftsservicen. I propositionen föreslås det bl.a. att tjänstemännens prövningsrätt vid bestämmandet av serviceprocessen för arbetssökande utökas. I praktiken innebär detta att man betonar vikten av att ordna kompletterande samtal om jobbsökning utifrån kundernas servicebehov. I propositionen föreslås dessutom att lagstiftningen om åläggande av skyldighet att söka arbete förtydligas och att vissa undantagsbestämmelser slopas. I propositionen föreslås också ändringar som syftar till att öka arbetsförmedlingens roll i kundservicen. De ändringar som beretts syftar också till att öka publiceringsgraden för de jobbsökarprofiler som publicerats på Jobbmarknaden samt till att utvidga rätten att granska dem.   
 
Regeringens proposition öppnas för utlåtande på webbplatsen utlåtande.fi måndagen den 10 februari 2025 och tidsfristen för att lämna in utlåtandet går ut den 28 mars 2025.   

Propositionen gäller utvecklingen av serviceprocessen och arbetsförmedlingstjänsterna för arbetssökande, och med tanke på serviceprocessen för arbetssökande har propositionen en stark koppling till den proposition om allmänt stöd som bereds av social- och hälsovårdsministeriet. Arbets- och näringsministeriet ber de aktörer som lämnar utlåtande om propositionen att beakta möjligheten att även lämna utlåtande om regeringens proposition med förslag till lagstiftning om allmänt stöd. Den propositionen är på remiss från och med vecka 9.  

Mer information:
Teresa Salminen, specialmedarbetare (frågor till arbetsministern), arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7318
Anna Aaltonen, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7097
Toni Ruokonen, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7213

Våra e-postadresser är i formatet [email protected]