Rådet för bedömning av lagstiftningen
De samhälleliga konsekvenserna av en skärpning av straffen kräver en mer omfattande bedömning
Rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnat sitt utlåtande till justitieministeriet om regeringens proposition med förslag till lagstiftning om bestämmande av straff. Propositionen är en koncis helhet av vilken framgår de viktigaste förslagen och målen. Beskrivningen av konsekvenserna för samhället är för allmänt formulerad i förhållande till innebörden av den föreslagna ändringen. Konsekvenserna bör bedömas mer noggrant med tanke på olika grupper av människor.
I propositionsutkastet föreslås det att strafflagen ändras. Enligt förslaget ska det att ett brott begås som ett led i en kriminell grupperings verksamhet utgöra en straffskärpningsgrund. Det ska vara straffbart som ett separat brott att använda en person som är under 15 år som redskap för att begå ett uppsåtligt brott. Det föreslås också att det att ett brott mot liv, hälsa eller frihet begås på ett synnerligen förnedrande sätt ska utgöra en straffskärpningsgrund. Avsikten med förslaget är att skärpa straffen för gärningarna i fråga.
Beskrivningen av gatugängsbrottslighet bör preciseras. I propositionen bör orsakerna och bakgrunden till gängbrottslighet beskrivas på ett allmänt plan, och dessutom bör det tas ställning till om fenomenet endast gäller Finland eller om det är fråga om ett mer omfattande europeiskt fenomen. Utgörs de kriminella grupperingarna av personer från en viss befolkningsgrupp, och hur dras personerna med i de kriminella grupperingarnas verksamhet?
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att propositionsutkastet inte ger en tillräcklig uppfattning av om de föreslagna metoderna ger effektivare lösningar på de problem som ligger bakom uppkomsten av kriminella grupperingar, indirekt användande av barn under straffansvarsåldern för att begå brott och förnedrande våld. På ett hur betydande sätt förbättras säkerheten eller den allmänna ordningen efter ändringarna? Det förblir oklart vilken betydelse till exempel förebyggande arbete skulle ha för uppnående av målen.
I förslaget framhävs barns och ungas upplevelser av brott med förnedrande våld. Konsekvenserna bör bedömas mer noggrant med tanke på olika grupper av människor, eftersom de nya straffskärpningsgrunderna är allmänna till sin natur och konsekvenserna inte endast begränsas till brott som begås eller upplevs av unga. Förnedrande våld kan även gälla kvinnor och andra grupper i mer utsatt ställning. Rådet fäster uppmärksamhet vid att det förblir oklart hurdana upplevelser andra grupper av människor, till exempel äldre personer, personer med funktionsnedsättning, kvinnor eller personer som hör till olika minoriteter, har av förnedrande våld. I propositionen har konsekvenserna för olika brottsoffer eller gärningsmän inte bedömts i tillräcklig utsträckning.
Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnats om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagstiftning om bestämmande av straff (projektnummer: OM095:00/2023). Justitieministeriet lämnade propositionen till rådet per e-post den 25 november 2024.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition följer anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning på ett nöjaktigt sätt. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition korrigeras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589, Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och om konsekvensbedömningarna i dem.