Finlands stöd har bidragit till utveckling av utbildningssektorn i Moçambique
En färsk utvärdering visar att samarbetet mellan Finland och Moçambique har gett goda resultat. Finland har särskilt satsat på lärarutbildningen, vilket är avgörande för barnens lärande.
När det gäller stödet till utbildningssektorn har Finland fokuserat bland annat på utbildningen av lärare och flickors skolgång. Största delen av Finlands stöd har gått via den gemensamma fonden FASE som också andra givare använder för att hjälpa till att utveckla utbildningssektorn i Moçambique.
Enligt den senaste utvärderingen 2014-2022 har samarbetet gett bra resultat. Såväl lågstadieskolor som högstadieskolor har fått fler lärare: antalet har fördubblats åren 2010-2022 och samtidigt har antalet kvinnliga lärare ökat, och är nu en fjärdedel av alla lärare. På längre sikt har möjligheterna att få grundläggande utbildning förbättrats avsevärt: år 1992 gick bara 41 procent av barnen i åldern 6–12 år i skolan, men före covid-19-pandemin hade antalet redan stigit till över 90 procent.
Finland har också lyckats utveckla frågor som är kritiska med tanke på läranderesultaten, såsom lärarutbildning och undervisning på det egna språket. Ytterligare har Finland hjälpt Moçambique med stora reformer inom utbildningssektorn, till exempel med att diversifiera lärarutbildningen och förlänga den avgiftsfria utbildningen från sju år till nio år.
Ambassadens experter har haft en nyckelroll
Finland får beröm för att stödet har varit konsekvent och verkningsfullt. Finland har bidragit till utvecklingen av utbildningssektorn i Moçambique sedan 1990-talet och varit en av de största bilaterala FASE-finansiärerna. Med tanke på Finlands hela utvecklingssamarbete har FASE varit det mest betydande enskilda stödet för undervisning på landsnivå.
Alla berörda grupper som intervjuats för utvärderingen uppskattar mycket Finlands stöd och roll som FASE-partner, berättar ledaren för utvärderingsteamet Frans van Gerwen:
”Finlands ställning som en av de viktigaste partnerna inom utbildningssektorn baserar sig på det långsiktiga engagemanget och det väldigt professionella sättet att delta i den politiska dialogen om utbildningsstrategin och utbildningspolitiken med landets undervisningsministerium. Ambassadens experter har spelat en viktig roll i detta sammanhang.”
Finlands genomslag har ökat av de program som genomförts vid sidan av FASE. Under de senaste åren har Finland riktat sitt stöd till lärarutbildningen också genom Världsbankens och Moçambiques undervisningsministeriums gemensamma pilotförsök med fortbildning av lärare (COACH/Aprender Mais). Utbildningssektorn har också fått stöd av aktörer vid de finländska högskolorna och det civila samhället.
”Detta har ökat Finlands synlighet och relevans bland aktörerna inom utbildningssektorn”, säger van Gerwen.
Även andra kan ta del av samarbetsresultaten
Trots att resultaten är goda finns det fortfarande utmaningar, särskilt när det gäller utbildningens kvalitet. Dessutom kommer behoven att öka ytterligare när befolkningen fördubblas under de kommande 25 åren. Utvärderingen uppmuntrar FASE-partnerna och landets regering att fästa större vikt vid undervisningsministeriets olika kompetens- och stödbehov samt vid utbildningens kvalitet, läranderesultat och de statistiska brister som hänför sig till dem.
Utvärderingen rekommenderar att Finland fortsätter att fokusera på arbetet med att förbättra flickors skolgång, lärarnas kompetens och skolförvaltningen inom den grundläggande utbildningen under 2024. Utvärderingen uppmanar också Finland att samla in lärdomar om samarbetet och se till att andra givare känner till dem. Utvärderingen innehåller också många andra rekommendationer som gäller både Finland och andra aktörer inom utbildningssektorn i Moçambique.
Utvärderingen gjordes i augusti 2023-februari 2024. Finland anpassar statsfinanserna, vilket innebär att bland annat anslaget för utvecklingssamarbete kommer att minska under de kommande åren. Förändringarna gäller också samarbetet mellan Finland och Moçambique. Finlands bilaterala stöd (inkl. FASE) avslutas och samarbetets fokus kommer att ligga på mångsidiga politiska och handelsekonomiska relationer. Också möjligheten till samarbete mellan civilsamhällesorganisationer och högskolor fortsätter. Det förändrade läget har beaktats i utvärderingens rekommendationer.