Hoppa till innehåll

Rådet för bedömning av lagstiftningen
Kommer ändringen att öka användningen av privata hälso- och sjukvårdstjänster?

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 13.8.2024 10.48 | Publicerad på svenska 17.9.2024 kl. 13.17
Pressmeddelande 356

Utkastet till regeringspropositionen om sjukförsäkringslagen ger en god uppfattning om bakgrunden till ärendet, målsättningen och de viktigaste förslagen. Konsekvenserna behandlas bra och från olika synvinklar. Konsekvenserna vad gäller hälso- och sjukvårdstjänsternas differentiering, hushållen och företagen behöver dock preciseras.

Det föreslås att sjukförsäkringslagen ska ändras så, att rätten till FPA-ersättning för sjukvård hos en specialistläkare ska kräva en remiss till specialistläkare som getts av en allmänläkare eller en specialistläkare inom allmänmedicin eller företagshälsovård.  Ersättning ska undantagsvis fås också utan remiss för besök hos en specialist i gynekologi och obstetrik, specialist i ögonsjukdomar, specialist i psykiatri och specialist i mun- och käkkirurgi. Även besök hos en munhygienist för undersökning eller vård ska ersättas utan remiss två gånger per kalenderår, och besök hos en fysioterapeut utan remiss fyra gånger per kalenderår. Undersökningar av mun och tänder som utförs av en tandläkare ska i regel ersättas en gång vart fjärde kalenderår. 

Propositionen ger en god uppfattning om bakgrunden till ärendet, målsättningen och de viktigaste förslagen. Nuläget beskrivs detaljerat och beskrivningen innehåller mycket numerisk information till exempel om antalet läkarbesök och betalda ersättningar. 

Målet för propositionen är att öka användningen av privata hälso- och sjukvårdstjänster. Rådet anser att propositionen behöver kompletteras med en precisering utifrån forskning, utredningar eller andra kunskapsunderlag av hur många kunder kan antas gå över till att använda privat hälso- och sjukvård i stället för offentlig hälso- och sjukvård. 

Konsekvenserna för hushållen har i huvudsak bedömts i tillräcklig grad. Av propositionen framgår vilka hushåll de föreslagna ändringarna gagnar. Konsekvenserna i propositionen behöver dock preciseras till exempel med tanke på att de patienter som valt att sköta uppföljningen av sinkroniska sjukdom hos en privat specialistläkare blir tvungna att först besöka en allmänläkare.  

Enligt lagförslaget främjar ändringen jämlikheten när det gäller medborgarnas användning av hälso- och sjukvårdstjänster. Även tillgången till vård inom den offentliga hälso- och sjukvården kan förbättras som en följd av att kunder går över till den privata sektorn. Det framgår dock inte tydligt om den föreslagna ändringen på grund av kostnadseffekterna försvagar låginkomsttagares möjligheter att använda privata hälso- och sjukvårdstjänster när det krävs remiss av allmänläkare för att få gå till specialistläkare. Hur påverkar ändringen då differentieringen av hälso- och sjukvårdstjänsterna? 

Utlåtandet av rådet för bedömning av lagstiftningen gäller den regeringsproposition om sjukförsäkringslagen (projektnummer: STM076:00/2023) som social- och hälsovårdsministeriet lämnade till rådet för bedömning av lagstiftningen per e-post den 19 juli 2024.

Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att kraven i anvisningen om konsekvensbedömning vid lagberedning uppfylls väl i utkastet till regeringens proposition. Rådet rekommenderar att utkastet till regeringens proposition kompletteras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.  

Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589, Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202

Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och om konsekvensbedömningarna i dem.