Rådet för bedömning av lagstiftningen
Mervärdesskattehöjningen för läkemedel: konsekvenserna för olika grupper av människor ska beskrivas närmare
Utifrån utkastet till proposition om mervärdesskattelagen får man en uppfattning om de viktigaste förslagen. I utkastet till proposition finns åskådliggörande tabeller och en bra beskrivning av osäkerhetsfaktorerna. I propositionen bör samverkningarna preciseras.
I lagförslaget föreslås det att mervärdesskattelagen och lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen ändras. Enligt propositionen överförs de nyttigheter som för närvarande omfattas av tillämpningsområdet för den sänkta skattesatsen på 10 procent till tillämpningsområdet för skattesatsen på 14 procent. Ändringen gäller till exempel persontrafik, inkvarteringsverksamhet, läkemedel samt olika kultur- och idrottstjänster. Dessutom skulle till exempel menstruationsskydd överföras från tillämpningsområdet för den allmänna skattesatsen till tillämpningsområdet för den sänkta skattesatsen på 14 procent.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att osäkerhetsfaktorerna kring konsekvenserna har behandlats väl i lagförslaget. Dessutom åskådliggörs konsekvenserna i tabeller, vilket är positivt. En som inte är insatt i ämnet får en tillräcklig uppfattning om förändringens omfattning.
Den höjda mervärdesskatten beräknas överföras till fullt belopp till priserna på receptbelagda läkemedel. Om en konsument inte har möjlighet att köpa den mängd läkemedel som han eller hon behöver till ett högre pris genom att anpassa konsumtionen, kan propositionen delvis ha skadliga indirekta hälsoeffekter. Enligt rådet för bedömning av lagstiftningen kan propositionens konsekvenser vara betydande även om de gäller en mycket begränsad grupp människor. Till exempel läkemedel är nödvändighetsvaror vars prisändringar kan påverka personer i sårbar ställning. I propositionen bör det preciseras vilka grupper av människor som särskilt kommer att påverkas.
I lagförslaget bedöms samverkningarna av en höjning av den allmänna mervärdesskattesatsen och en sänkning av den nedre gränsen för skattskyldighet. Vid social- och hälsovårdsministeriet bereds dessutom bestämmelser där man föreslår en höjning av initialsjälvrisken för systemet med läkemedelsersättning och eventuella andra ändringar i detaljförsäljningen av läkemedel. I propositionen bör det preciseras om propositionen har samverkningar med dessa förslag och om samverkningarna riktar sig till samma grupper av människor.
Rådet för bedömning av lagstiftningen har gett sitt utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av mervärdesskattelagen och 18 b och 22 a § i lagen om undantag för landskapet Åland i fråga om mervärdesskatte- och accislagstiftningen (projektnummer: VM099:00/2023). Finansministeriet lämnade propositionen till rådet per e-post den 28 augusti 2024.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att utkastet till regeringens proposition uppfyller väl kraven i anvisningarna om konsekvensbedömning vid lagberedning. Rådet rekommenderar att utkastet till regeringens proposition kompletteras i enlighet med rådets utlåtande innan propositionen lämnas till riksdagen.
Mer information: Annika Collin, ledande sakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589 och Meri Virolainen, bedömningsråd, generalsekreterare för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202.
Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som lämnar utlåtanden om utkast till regeringens propositioner och om konsekvensbedömningarna i dem.