Så ser världen på Finland 2025: Finlandsbilden är fortfarande positiv, men det råder delade uppfattningar om den
Enligt publikationen Suomi muiden silmin (Så ser världen på Finland) som ges ut av Finland Promotion Board är utbildning, god förvaltning, natur, jämlikhet och lycka de teman som Finland är känt för i världen. Särskilt Natomedlemskapet och säkerhetspolitiken gav Finland synlighet i internationella medier 2024. Trots det utmanande globala läget är Finlandsbilden i regel positiv, men skillnaderna i hur olika länder förhåller sig till Finland har ökat. Därför är det allt viktigare att Finland är känt för sina ena styrkor.
År 2024 nämndes Finland i cirka 300 000 rubriker i utländska medier. Det är inte lika ofta som under de två föregående åren, men siffran ligger fortfarande mycket över det långsiktiga genomsnittet: före 2022 nämndes Finland i cirka 200 000 rubriker årligen.
Finlandsbilden är stabil och i regel positiv, vilket är ett bra resultat med tanke på de globala förändringarna. Studierna visar att uppfattningarna om de olika länderna, också om Finland, har dock polariserats. I Förenta staterna, Tyskland och Japan är uppfattningarna positivare, men bland annat i Ryssland och Kina har de blivit sämre. Detta gör att Finlands ställning är relativt sårbar: om Finland är okänt, ökar vikten av de antaganden som bygger på vårt geografiska läge och vår västliga referensgrupp. Därför är det allt viktigare att Finland är känt just för sina egna styrkor.
Under 2020-talet har kännedomen om Finland stabiliserats på en högre nivå än tidigare, och bilden av Finland är allt positivare. Enligt resultaten från den internationella jämförande undersökningen Anholt Nation Brands Index som mäter människors uppfattningar om 50–60 olika länder, låg Finland på plats 16 år 2024. Året innan kom Finland in på plats 15, medan på 2010-talet varierade placeringen mellan 18 och 17.
Finland profilerar sig som en lösningsorienterad föregångare inom cirkulär ekonomi
Finland uppskattas särskilt på grund av jämlikhet, miljöskydd och naturskönhet. Däremot är bilden nu sämre i synnerhet av det exportområde där de tre indikatorerna är vetenskap och teknologi, produkter samt kreativitet. Bilden av delområdet förvaltning som vanligtvis har varit stark, har också blivit sämre, men Finland kom ändå in på plats 6.
Finland ligger inte heller riktigt i täten när det gäller uppfattningarna om innovationer, men våra lösningar på samhälleliga utmaningar väcker trots allt intresse. Förutom förvaltning och utbildning präglas Finlandsbilden nu starkt av ett nytt tema, det vill säga hållbarhet. Medierna har lyft fram bland annat Finlands återvinningssystem, klimatlösningar, ren energi, avfallshantering, hållbart byggande och hållbar turism.
Finlandsbildens nyanser: säkerhetspolitik, känslor av lycka och våldshandlingar
I likhet med tidigare år har Finland fått mest uppmärksamhet på grund av säkerhetspolitiska frågor. Artiklarna om Finland har handlat om bland annat hög försvarsvilja, militär sakkunskap, Nato-övningar och ökat säkerhetssamarbete mellan de nordiska länderna. Mest intresse har dock väckt Natos nya långa östgräns. Mot slutet av året hamnade de trasiga sjökablarna på förstasidorna. Finland har ansetts ha väldigt bra beredskap för hybridpåverkan och eventuella attacker mot kritisk infrastruktur.
På samma sätt som under tidigare år har nyheterna om Finland till största delen varit positiva, men våldsdåden, till exempel skolskjutningen i Vanda och knivdåden i Uleåborg, har gett upphov till dystra toner. Skolskjutningen i Vanda har också speglats mot Finlands titel som ”världens lyckligaste land”.
Närmare 60 av Finlands beskickningar utomlands har rapporterat att lyckotemat behandlats i medierna. Enligt den internationella lyckorapporten är finländarna världens lyckligaste folk för sjunde året i rad. Lyckotemat börjar redan vara en del av Finlandsbilden vid sidan av utbildning, god förvaltning och miljöteman.
Politiker, idrottare och dirigenter är kända
Finländare framträdde i utländska medier hundratusentals gånger under 2024. Liksom under tidigare år var det särskilt politiker och idrottare som fick synlighet i medierna med republikens president Alexander Stubb och formel 1-föraren Valtteri Bottas i spetsen.
Den finländska kulturen har inte fått så stor synlighet i de etablerade medierna och de kulturrelaterade föreställningarna ligger under Finlandsbildens allmänna nivå. Av de finländska kulturpersonerna var Windows95man den mest synliga i fjol. Året var också ovanligt framgångsrikt för finländska dirigenter, bland annat Sakari Oramo, Klaus Mäkelä, Esa-Pekka Salonen och Tarmo Peltokoski lyftes ofta fram i världens medier.
Finlands profil som turistland blir mångsidigare
År efter år har det skrivits artiklar runt om i världen om naturturism, vintriga Lappland och norrsken. Under de senaste åren har bilden dock börjat bli mångsidigare, och bland annat hållbarhetsfrågor har lyfts fram. I fjol överskred till exempel valet av Helsingfors till världens mest hållbara resmål nyhetsgränsen.
Vår matkultur är mindre känd i resten av världen, men den har också börjat få synlighet i internationella medier. En av de mest exotiska nyhetspuffarna i fjol var den spanska tidningen El País artikel om svartkorv från Tammerfors.
Mer information
- Så ser världen på Finland 2025 (på finska)
- Finland Promotion Board
- Mediekontakter och förfrågningar om intervjuer: Meira Pappi, ledande specialsakkunnig i Finlandsbilden och kommunikation, tfn +358 40 140 8940
- Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected].