Lainsäädännön arviointineuvosto
Millaisia vaikutuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden alihankintojen ketjutuksella tulee olemaan?
Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden alihankintaa edistävästä lakiehdotuksesta. Lakiehdotuksesta käy ilmi perusteet lainmuutokselle, mutta asian nykytila jää osin epäselväksi. Lakiehdotuksessa on tunnistettu esityksen olennaisia vaikutuksia, mutta vaikutusarvioita tulee monin paikoin täydentää.
Lakiehdotuksen keskeiset esitykset kohdistuvat yksityisen palveluntuottajan alihankintaan (ns. monituottajuus). Hyvinvointialueille sosiaali- ja terveyspalveluja tuottava palveluntuottaja voisi jatkossa hankkia osan palveluista tai palveluja antavasta henkilöstöstä alihankintana. Lakiehdotuksella mahdollistettaisiin alihankintojen ketjutus, jolloin palveluntuottajan alihankkija voisi tilapäisesti hankkia edelleen seuraavalta alihankkijalta palveluita esimerkiksi sairauden, vanhempainvapaan tai muun vastaavan syyn perusteella. Alihankinnasta olisi sovittava sopimuksin hyvinvointialueen, palveluntarjoajan ja alihankkijan välillä.
Lakiehdotuksesta saa käsityksen esityksen tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista. Ehdotuksessa on tunnistettu esityksen mahdollisia vaikutuksia hyvinvointialueiden asiakkaille ja potilaille, mikä on myönteistä. Lakiehdotuksesta ei käy kuitenkaan ilmi, missä sosiaali- ja terveyspalveluissa alihankintaa nykyisin käytetään ja missä palveluissa sen käyttö todennäköisesti lisääntyisi ehdotettujen muutosten myötä.
Lakiehdotuksessa tulisi arvioida, miten muutokset alihankinnassa vaikuttaisivat sosiaali- ja terveyspalveluita tarjoavissa yrityksissä työskentelevien työntekijöiden asemaan. Lakiehdotuksen mukaan yritysten alihankinnan mahdollistaminen entistä suuremmissa määrin mahdollistaa osan työntekijöistä siirtymisen yrittäjäksi. Lakiehdotuksessa tulisi arvioida vaikutuksia hyvinvointialueiden työntekijöille, jos he siirtyvät ehdotettujen muutosten myötä yrittäjiksi.
Lakiehdotuksen mukaan yksityisten palveluntuottajien olisi toimitettava tietoja hyvinvointialueiden käyttöön seurantaa varten. Lakiehdotuksessa olisi hyvä tarkentaa, mitä tietoja yksityisten palveluntuottajien tulisi erityisesti toimittaa hyvinvointialueille ja mihin käyttötarkoituksiin tietoja voidaan käyttää. Asiaa tulisi kuvata tarkemmin, sillä hyvinvointialueet voisivat pyytää tietoja salassapitovelvoitteiden estämättä. Lisäksi esityksessä tulisi arvioida tietojen keräämisestä ja toimittamisesta aiheutuvaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia yksityisille palveluntuottajille.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto on annettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain ja pelastustoimen järjestämisestä annetun lain muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä (hankenumero: STM060:00/2024), jonka sosiaali- ja terveysministeriö toimitti arviointineuvoston käyttöön sähköpostitse 3.7.2025.
Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos noudattaa tyydyttävästi lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta korjataan neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista.
Lisätietoja: Erityisasiantuntija Essi Römpötti, lainsäädännön arviointineuvoston sihteeri p. 0295 160 125 ja arviointineuvos Meri Virolainen, lainsäädännön arviointineuvoston pääsihteeri p. 0295 160 202.
Lainsäädännön arviointineuvosto on itsenäinen ja riippumaton toimielin, jonka tehtävänä on antaa lausuntoja hallituksen esitysten luonnoksista ja niiden vaikutusarvioinneista.