Miljömål för vattenvården och avvikelser från dem

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen, miljöskyddslagen och vattenlagen

YM043:00/2022 Lagstiftningsprojekt

Työryhmätyössä valmistellaan ehdotukset vesienhoidon ympäristötavoitteita ja niistä poikkeamista koskevaksi lainsäädännöksi. Ehdotukset koskevat erityisesti vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettua lakia, jonka toimeenpanosta vastaavat ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö toimialoillaan.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer YM043:00/2022

Ärendenummer VN/30326/2022

Projektets arrangör miljöministeriet

Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds

Mandattid 9.12.2022 –

Datum för tillsättande 9.12.2022

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 3 Kommuner, städer och statens regionförvaltning

Alaluku 3.2 Statens regionförvaltning

Luku 7 Ett Finland med ren energi

Alaluku 7.3 En smidig tillståndsprocess som en konkurrensfördel för Finland

Alaluku 7.5 Finland värnar om sin värdefulla natur

Lagberedning

RP med förslag till lagar om ändring av lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen, miljöskyddslagen och 3 och 11 kap. i vattenlagen (miljömålen för vattenvården och avvikelse från dem)
  • 1

    Under beredning

    Godkänd i planen för sessionsperioden 4.9.2024
  • 2

    Uppskattad föredragningsvecka

    Original uppskatting av föredragningsvecka 4/2024
    Uppskattning av ny föredragningsvecka 41/2024
  • 3

    Nuvarande nivå: Överlämnad till riksdagen

    10.10.2024
  • 4

    Författningen har antagits

Syftet är att utfärda bestämmelser om bindande miljömål så att de ligger i linje med EU-regleringen och att göra det möjligt att avvika från miljömålen också utanför planeringsförfarandet för vattenvården. Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering ”svarar regeringen genom nationell lagstiftning på kraven i ramdirektivet för vatten.” (s. 153) ”Den flexibilitet på nationell nivå som möjliggörs i ramdirektivet för vatten tas i bruk.” (s. 144)

Ansvarig ministerMiljö- och klimatminister Mykkänen

Ytterligare uppgifter

  • Budgetlag: genom lagförslaget påverkas statens inkomster eller anvisas anslag till syften som föreskrivs i lag.

Lagstiftningsplan för höstsessionen 2024

Mål och resultat

Hankkeessa valmistellaan työryhmän ehdotus hallituksen esityksen muotoon. Ympäristötavoitteet asetettaisiin sitoviksi vastaamaan EU-sääntelyä ja mahdollistettaisiin vesienhoidon ympäristötavoitteista poikkeaminen myös muulloin kuin vesienhoitosuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä. Säädösvalmisteluhankkeeseen on asetettu työryhmä.

Hankkeen tavoitteena on vesien- ja merenhoitoa koskevan lainsäädännön kehittäminen seuraavasti (tarkemmin asettamispäätöksessä, saatavilla kohdasta "asiakirjat"):
1. Sitovia ympäristötavoitteita koskevien säännösten valmistelu
2. Sitovia ympäristötavoitteita koskevien muuhun lainsäädäntöön tarvittavien muutosten valmistelu
3. Vesien tilan heikentämiskiellon sisällön täsmentäminen
4. Muutosten valmistelu ympäristötavoitteista poikkeamisesta vesienhoitokaudella
5. Kohtien 1-4 osalta käsitteiden selkeyttäminen, toteuttamisvaihtoehtojen selvittäminen ja asetuksenantovaltuuksien tarkistaminen

Työryhmän tehtävien tarkistamisen perusteella hankkeen uutena kuudentena tehtävänä on kaikkia vesipuitedirektiivin mahdollistamia poikkeuksia koskevien säännösmuutosten valmistelu pääministeri
Orpon hallitusohjelman luvituksen sujuvuutta koskevien kirjausten perusteella.

Sammandrag

Työryhmätyössä valmistellaan ehdotukset vesienhoidon ympäristötavoitteita ja niistä poikkeamista koskevaksi lainsäädännöksi. Ehdotukset koskevat erityisesti vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annettua lakia, jonka toimeenpanosta vastaavat ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö toimialoillaan.

Utgångspunkter

EU-tuomioistuin linjasi Weser-ennakkoratkaisussa (C-461/13), että vesienhoidon ympäristötavoitteet ovat oikeudellisesti sitovia, kun ne Suomessa vesienhoitolain säätämisen aikaan hahmotettiin pikemmin vesienhoidon suunnittelua ohjaaviksi tavoitteiksi. Komissio on useissa eri yhteyksissä esittänyt Suomelle huomion tarpeesta kehittää vesienhoidon ympäristötavoitteita koskevaa lainsäädäntöä.

Vesipuitedirektiivin 4(7) artiklassa säädetään mahdollisuudesta poiketa vesienhoidon ympäristötavoitteista uuden merkittävän hankkeen vuoksi. Säännös on toimeenpantu kansallisesti vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain (1299/2004, vesienhoitolaki) 23 §:ssä. Lakia säädettäessä vesienhoidon ympäristötavoitteita ei tulkittu sitoviksi ja poikkeamisen valmistelun ja sen edellytysten arvioinnin katsottiin tapahtuvan suunnittelumenettelyn yhteydessä ja sisältyvän vesienhoitosuunnitelmiin. Lainsäädäntöön ei nykyisellään sisälly mahdollisuutta poiketa vesienhoidon ympäristötavoitteista muulloin kuin vesienhoitosuunnitelmia koskevan valtioneuvoston päätöksen yhteydessä.

Hallitusohjelma sisältää työryhmän työtä koskevia tavoitteita:
Hallitus vastaa vesipuitedirektiivin tavoitteisiin kansallisella lainsäädännöllä, lisäksi ympäristötavoitteista poikkeamista koskeva sääntely toteuttaa hallitusohjelman tavoitetta ottaa vesipuitedirektiivin mahdollistamat kansalliset joustot käyttöön. Ehdotuksella myös osaltaan sujuvoitetaan lupaprosesseja ja parannetaan lupamenettelyn ennakoitavuutta.

Vesipuitedirektiivin 4(4) ja 4(5) artiklat sisältävät säännökset vesien tilatavoitteen määräajan pidentämisestä ja lieventämisestä, joista säädetään vesienhoitolain 25 ja 24 §:ssä. Nämä vesimuodostumakohtaiset poikkeukset sisältyvät valtioneuvoston päättämiin vesienhoitosuunnitelmiin. Pintaveden kemiallisen tilan sekoittumisvyöhykkeistä säädetään vesiympäristölle vaarallisista ja haitallisista aineista annetun valtioneuvoston asetukseen (1022/2006) 6 b:ssä. Ympäristöluvassa voidaan toiminnanharjoittajan hakemuksesta määrätä sekoittumisvyöhykkeestä.

Ytterligare uppgifter

Mer om ämnet