Hoppa till innehåll

Ny anvisning om narkotikatest i arbetslivet

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 20.5.2024 12.13
Pressmeddelande

Social- och hälsovårdsministeriet har gett ut en uppdaterad anvisning om narkotikatest i arbetslivet. Anvisningen som har preciserats och kompletterats innehåller nu också de ändringar i lagstiftningen som gjorts efter den föregående anvisningen. Anvisningen är i första hand avsedd för yrkesutbildade personer inom företagshälsovården, men den kan också vara till nytta för arbetsgivare, arbetstagare och arbetssökande.

I anvisningen ges en beskrivning av god praxis för narkotikatestning i arbetslivet. Syftet med anvisningen är att se till att testerna görs i enlighet med bestämmelserna och att de grundläggande fri- och rättigheterna för de testade personerna respekteras. Anvisningen ger därtill en heltäckande bild av testprocessen och den lagstiftning som gäller för testningen.

De viktigaste ändringarna

När drogtest görs med stöd av lagen om integritetsskydd i arbetslivet, ska testintyget innehålla en redogörelse för om arbetstagaren har använt narkotika för andra än medicinska ändamål så att hens arbets- eller funktionsförmåga har försämrats. Anvisningen redogör också för hur arbets- och funktionsförmågan har bedömts i samband med testet och i de olika faserna av testprocessen.

I anvisningen berättar man också hur blod- och urinprov lämpar sig för drogtester i olika situationer.

Anvisningen om att lämna ut testintyget har preciserats. Intyget ges i regel till arbetstagaren.
Omsorgsfull behandling av testresultaten och personuppgifterna har fått större tyngd. I den nya anvisningen betonas tydligare att yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården har prövningsrätt i fråga om behovet att inkludera narkotikatest i hälsoundersökningen.

Att registrera och förvara patientuppgifter som gäller drogtester har fått ett helt nytt kapitel som beaktar bestämmelserna i den nya lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården.

Anvisningen har beretts under ledning av social- och hälsovårdsministeriet. Anvisningen har arbetats fram av en arbetsgrupp med företrädare för Institutet för hälsa och välfärd och Arbetshälsoinstitutet.

I samband med beredningen har man hört bland annat dataombudsmannen och delegationen för företagshälsovård. 

Anvisningen ersätter den tidigare anvisningen med samma namn från år 2006.

Ytterligare information

Anni Pietarinen, regeringssekreterare, avdelningen för arbete och jämställdhet, tel. 02951 63191, [email protected]