Hoppa till innehåll

Internationella sjöfartsorganisationen fortsätter förhandla om metoder för att minska växthusgasutsläppen

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 30.9.2024 9.04 | Publicerad på svenska 1.10.2024 kl. 9.17
Pressmeddelande
Rahtialus merellä
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Internationella sjöfartsorganisationens kommitté för skydd av den marina miljön sammanträder i London 30.9–4.10.2024. Vid kommitténs 82:a session fortsätter förhandlingarna om globala metoder för att minska växthusgasutsläppen från sjötransporter. Kommittén ska behandla en helhet bestående av en eventuell bränslestandard och en koldioxidinnehållsavgift. Kommunikationsministeriets kanslichef Minna Kivimäki deltar i sessionen 30.9–2.10.2024.

Vid den 82:a sessionen för kommittén för skydd av den marina miljön (Marine Environment Protection Committee, MEPC) ska man också förhandla om en precisering av växthusgasutsläppens livscykelberäkning. Vid sessionen behandlas dessutom till exempel en precisering av bestämmelserna om fartygs koldioxidintensitet och energieffektivitet, bestämmelserna om barlastvatten samt eventuell framtida reglering av undervattensbuller.

Till Finlands delegation hör företrädare för kommunikationsministeriet, miljöministeriet, Transport- och kommunikationsverket, Meteorologiska institutet och Ålands landskapsregering. Också företrädare för näringslivet deltar som rådgivare.

Finland anser att den globala Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s (International Maritime Organization) ambitiösa utsläppsminskningsåtgärd skulle jämna ut obalansen i den internationella regleringen av utsläppen från sjötransporterna och jämna ut konkurrensvillkoren mellan EU och resten av världen i fråga om sjöfarten och näringslivet. Utsläppsminskningarna inom sjötransporterna bör i första hand främjas genom tillräckligt målmedvetna globala åtgärder. Om målmedvetna globala åtgärder fås till stånd, bör en betydande dubbel börda i EU-åtgärderna avvecklas.

- Det ligger en väldigt viktig helhet på IMO:s bord vad gäller hållbar internationell sjötransport. Den kan resultera i den, till och med inom FN-systemet, största klimatfonden någonsin, säger kanslichef Minna Kivimäki. 

IMO har som mål att sjötransporterna ska vara klimatneutrala före 2050 eller omkring 2050 med beaktande av de nationella förhållandena. IMO:s medlemsstater har kommit överens om att de globala åtgärderna för att minska växthusgasutsläppen från fartygstrafiken ska godkännas under 2025. De avtalade åtgärderna enligt denna tidsram träder i kraft 2027. Finland anser det viktigt att den internationella regleringen tar vintersjöfartens villkor i beaktande.

Vad händer nu?

Kommittén för skydd av den marina miljön sammanträder i London 30.9–4.10.2024. Förhandlingarna fortsätter i april 2025. Avsikten är att det slutliga beslutet om helheten av regleringsmetoder för växthusgasutsläpp ska fattas i oktober 2025. 

Mer information:

kommunikationsministeriet:

Eero Hokkanen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, konsultativ tjänsteman, tfn 050 476 0401, eero.hokkanen(a)gov.fi

Päivi Antikainen, enhetsdirektör, kommunikationsråd Päivi Antikainen, tfn 0295 342 101, paivi.antikainen(a)gov.fi

Transport och kommunikationsverket:

Anita Mäkinen, ställföreträdare för Finlands ständiga representant vid IMO, ledande sakkunnig, tfn 040 162 4592, anita.makinen(a)traficom.fi