Mötet för Internationella sjöfartsorganisationens kommitté för skydd av den marina miljön fortsatte att utveckla ett säkerhetsregelverk
Internationella sjöfartsorganisationens (International Maritime Organization, IMO) kom-mitté för skydd av den marina miljön sammanträdde i London den 2–6 december 2024. Kommittén sammanträdde för 109:e gången.
Vid mötet för kommittén för skydd av den marina miljön (Maritime Safety Committee, MSC) godkändes ändringar i IGC-koden som gör det möjligt att använda ammoniak som bränsle samt temporära anvisningar för användningen av ammoniak som bränsle. Dessu-tom godkände mötet ändringar i IGF-koden som förbättrar säkerheten för fartyg som an-vänder naturgas som bränsle.
Mötet fortsatte att utveckla ett säkerhetsregelverk för att minska växthusgasutsläppen från fartyg som använder ny teknik och alternativa bränslen. Vid mötet kompletterades förteckningen över alternativa bränslen och ny teknik, till vilken det fogades utbytbara liti-umbattericontainrar. I förteckningen finns redan ammoniak, väte, bränslecellsystem samt sol- och vindkraft. Behandlingen av säkerhets- och regleringsutmaningarna i fråga om för-tecknade bränslen och tekniker fortsätter vid kommitténs nästa möte i juni 2025. Målet är att skapa ett regelverk för de alternativa bränslen och den nya teknik som finns i förteck-ningen.
Vid mötet tillsattes en arbetsgrupp som ska fortsätta att finslipa MASS-koden (Maritime Autonomous Surface Ships) som gäller avancerad automatisering inom sjöfarten. Syftet med reglerna är att främja säkerheten hos och ibruktagandet av automatiska MASS-fartyg. Koden utarbetas utifrån fartygets olika funktioner och den kompletterar SOLAS-konventionen och andra konventioner om säkerheten för människoliv till sjöss.
MASS-fartygen ska alltså i princip uppfylla kraven i konventionerna och MASS-koden till-lämpas endast på de funktioner på fartyget som på grund av automatiseringslösningar inte kan genomföras inom ramen för konventionerna. Ett obligatoriskt regelverk kan träda i kraft tidigast den 1 januari 2032.
Mötet godkände också utkast till ändringar av SOLAS-konventionen för att förbättra sä-kerheten i fråga om lotsöverföringssystem. Samma arrangemang tillämpas också på andra personers förflyttning från eller till fartyg till sjöss, vilket innebär att ändringarna kommer att påverka säkerheten även hos annat än lotsningen.
Mer information:
Katja Viertävä, regeringsråd, [email protected], tfn 0295 342 612
Pressmeddelande 14.5.2024: Internationella sjöfartsorganisationens kommitté för skydd av den marina miljön sammanträder i London
Pressmeddelande 3.6.2024: Finland hade framgång i sitt påverkansarbete vid sjösäker-hetskommitténs möte