Hoppa till innehåll

Elektrifieringen av transporter kan främja energisystemets flexibilitet

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 15.7.2024 10.54 | Publicerad på svenska 15.7.2024 kl. 12.39
Pressmeddelande
Lataustöpseliä laitetaan sähköautoon
Bild: Mika Pakarinen, Keksi/LVM

Den 15 juli 2024 publicerade kommunikationsministeriet en bedömningspromemoria om möjligheterna att genom elektrifiering av transporter främja energisystemets flexibilitet i Finland. I bedömningspromemorian beskrivs, i enlighet med EU:s krav, hur de möjligheter som elektrifieringen av transporter medför ser ut i nuläget. I promemorian presenteras också åtgärder.

Inom EU nåddes samförstånd om förordningen om distributionsinfrastruktur, eller den så kallade AFIR-förordningen, den 25 juli 2023. Förordningen om distributionsinfrastruktur innehåller krav på en miniminivå för distributionsinfrastrukturen. Den förpliktar medlemsstaterna att bedöma hur utbyggnaden och driften av laddningspunkter skulle kunna göra det möjligt för elfordon att ytterligare bidra till energisystemets flexibilitet och till ytterligare användning av förnybar el. Det nationella program för distributionsinfrastrukturen som krävs är för närvarande på remiss.

Vid bedömningen ska både privata och offentliga laddningspunkter beaktas. Rekommendationer ska ges för att underlätta användarnas möjligheter att integrera sina elfordon i systemet. Bedömningen ska dessutom presentera åtgärder som ska vidtas för att uppfylla kraven i förordningen om distributionsinfrastruktur. Bedömningspromemorian har beretts i samarbete med Energimyndigheten.

Dubbelriktad laddning kan stärka försörjningsberedskapen

Enligt bedömningspromemorian kan en ökad användning av dubbelriktad laddning stärka försörjningsberedskapen. Med dubbelriktad laddning avses en smart laddningsfunktion där elflödets riktning kan vändas, så att det går från batteriet till den laddningspunkt som batteriet är anslutet till.

Vid dubbelriktad laddning kan energi från en elbil exempelvis återföras till elnätet eller användas för laddning av hushållsapparater. Med hjälp av dubbelriktad laddning kan batteriet i ett fordon användas som ett tillfälligt ellager, vilket innebär att en ökad användning av sådan laddning kan stärka försörjningsberedskapen vid enstaka störningar i elnätet. Marknaden för dubbelriktad laddning håller först nu på att komma igång.

På balansmarknaden ges kortvarigt stöd för balansering av elsystemet. Effekten hos en enskild laddningspunkt och en bils förmåga att ta emot el är för små för att det ska vara möjligt att direkt delta på balansmarknaden. Reservmarknaden för el har utvecklats under de senaste åren för att det ska bli möjligt att sänka de minsta budstorlekarna.

Det blir möjligt för hushållens laddningspunkter att delta på balansmarknaden när tjänsteleverantörerna erbjuder aggregering. En oberoende aggregator är en aktör på elmarknaden som inte har något avtal med elförsäljaren. Slutanvändaren kan ingå ett avtal med en oberoende aggregator om utnyttjande av den egna resursen för balanshanteringens behov.

I bedömningspromemorian presenteras fem åtgärder

I bedömningspromemorian presenteras åtgärder för att uppfylla kraven i förordningen om distributionsinfrastruktur. Åtgärderna ingår till exempel i programmet för distributionsinfrastruktur inom vägtrafiken från 2023, eller baserar sig på befintlig lagstiftning eller EU-projekt.

De fem åtgärderna i promemorian är följande:

1. Möjligheterna att inleda ett projekt som integrerar elfordon i energisystemet utreds.
2. Möjligheterna att inom ramen för Business Finland ordna riktade ansökningar för projekt för teknik som främjar balanseringen av elnätet bedöms.
3. Det blir möjligt för hushåll som äger elfordon att delta på balansmarknaden genom oberoende aggregatorer.
4. Eventuella ändringar av de minsta budstorlekarna i den europeiska nätkoden för efterfrågeflexibilitet följs upp och behövliga ändringar genomförs.
5. Samarbetet kring utvecklingen av elöverföringsnäten stärks så att byggandet av infrastruktur för snabbladdning kan ske enligt den tidsplan som EU:s infrastrukturförordning och trafikbehoven kräver.

Vad händer härnäst?

Förordningen om distributionsinfrastruktur förpliktar medlemsstaterna att uppdatera bedömningen vart tredje år. Dessutom förpliktas medlemsstaterna att till kommissionen överlämna en fristående nationell lägesrapport om genomförandet av sitt nationella handlingsprogram senast den 31 december 2027, och därefter vartannat år.

Mer information:

Tuuli Ojala, trafikråd, tfn 0295 342 198, [email protected]