Hoppa till innehåll

En grupp länder med kust mot Östersjön och Nordsjön riktar åtgärder mot den ryska skuggflottan

utrikesministeriet
Utgivningsdatum 16.12.2024 20.18 | Publicerad på svenska 16.12.2024 kl. 20.20
Pressmeddelande

I samband med JEF-mötet i Tallinn den 16 december meddelade länderna med kust mot Östersjön och Nordsjön att de kommer att genomföra regelbundna försäkringsbevisinspektioner av de oljetankrar som används av Ryssland. Inspektionerna kommer att ske på de så här kallade skuggfartygens rutter i Engelska kanalen, Danmarks sund och i Finska viken. Därtill kommer länderna att införa allt fler sanktioner mot oljetankrar som hör till den ryska skuggflottan.

En grupp länder med kust mot Östersjön och Nordsjön (Storbritannien, Danmark, Sverige, Finland, Polen och Estland) har kommit överens om gemensamma åtgärder mot den ryska skuggflottan. Gruppen kommer att inspektera fartygens bevis om försäkring som borde täcka potentiella oljeolyckor.

Finland inledde dessa frivilliga inspektioner den 11 december, Storbritannien i oktober och Estland har inspekterat tankrar som legat för ankar inom landets ekonomiska zon sedan i somras. De övriga länderna i gruppen förbereder sig för att inleda inspektionerna. 

”De oljetankrar som Ryssland använder utgör en stor risk mot miljön. Den olycka med två tankrar som inträffade på Svarta havet under helgen är ett skräckinjagande exempel på hur riskerna kan realiseras”, säger utrikesminister Elina Valtonen. 

Valtonen understryker att Finland har vidtagit åtgärder för att minimera riskerna.  ”De frivilliga försäkringsbevisinspektionerna av oljetankrar inleddes i Finland förra veckan. Syftet med inspektionerna är att säkerställa att fartygen har ett tillräckligt försäkringsskydd. Skuggfartygen kan föras upp på EU:s och på andra till sanktionskoalitionen hörande länders sanktionslistor enligt vissa kriterier. Enligt det 15:e sanktionspaketet som antogs av utrikesrådet i dag finns det nu 52 skuggfartyg på sanktionslistan”, säger Valtonen.

EU, Storbritannien och Förenta staterna har redan tagit upp riskfartyg på sanktionslistorna. På EU-listan finns sammanlagt 79 fartyg. Enligt forskningsinstitutet CREA har sanktionerna haft direkt inverkan på oljetransporterna, vilket innebär att transporterna har minskat med 80 procent efter att fartyg förts upp på listorna.    

I samband med JEF-mötet i Tallinn gav gruppen av 12 kustländer ut ett uttalande om de gemensamma åtgärderna.

Mer information

Pia Sarivaara, teamledare, enheten för folkrätt, tfn 0295 350 660

Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected].