Hoppa till innehåll

Utrikesministeriet bereder sig på riskerna i utvecklingssamarbetet och ingriper i missbruk

Utrikesministeriet
Utgivningsdatum 7.7.2023 10.07 | Publicerad på svenska 7.7.2023 kl. 10.10
Nyhet

Utrikesministeriet har uppdaterat anvisningarna om ingripande i missbruk. ”Utvecklingssamarbetet är under skarp insyn och vi har tydliga handlingssätt för att utreda misstankar om missbruk”, säger chefen för förvaltnings- och rättsenheten för utvecklingssamarbete Ramses Malaty.

Ramses Malaty. Foto: Marko Huttunen
Ramses Malaty. Foto: Marko Huttunen

Riskhanteringen i utvecklingssamarbetet har under de senaste åren fått stor uppmärksamhet såväl internationellt som nationellt. Kehitysyhteistyön riskienhallintapolitiikka (Riskhanteringspolicy för utvecklingssamarbetet) som kom ut 2021 och den nyutgivna normen som gäller missbruk samt en närmare handlingsplan i fråga om sexuella övergrepp och trakasserier stärker uppföljningen och utredningsarbetet.  

Medför riskhanteringspolicyn för utvecklingssamarbetet och den så kallade missbruksnormen något nytt, enhetschef Ramses Malaty? 

”Att bedöma och förutse risker, vilket vi alltid gjort, är det bästa sättet att säkerställa arbetets mål och förebygga missbruk. Men samtidigt som utvecklingssamarbetets verksamhetsmodeller blivit mångformigare har också riskerna ändrat form. Riskhanteringen kräver alltså att vi utvecklar verksamheten kontinuerligt precis på samma sätt som man gör inom andra samhällsområden.    

Riskhanteringspolicyn för utvecklingssamarbetet 2021 bidrog till att systematisera identifieringen, bedömningen och hanteringen av risker och gjorde att riskhanteringen blev en mer integrerad del av beslutsfattandet. Detta hjälper också till att utveckla verksamheten. Den nyligen uppdaterade missbruksnormen ger tydligare anvisningar för hur man ska gå till väga när man misstänker missbruk eller när missbruk redan skett. Den tidigare versionen är från 2015.” 

Medför handlingsplanen som handlar om sexuella övergrepp och trakasserier något nytt?

”Handlingsplanen sammanställer de centrala frågorna, stärker utrikesministeriets verksamhetssätt och förtydligar förväntningarna på partnerna. Med handlingsplanen vill vi öka både ministerieanställdas och våra partners medvetenhet om saken och effektivisera åtgärderna för att förebygga och reagera på sexuella övergrepp och trakasserier. Finland har också internationellt förbundit sig till detta arbete.” 

Varför måste vi kunna förutse missbruk inom utvecklingssamarbetet? 

”Utvecklingssamarbetet sker i bräckliga länder med svag förvaltning. I sådana miljöer kan man inte förutse eller hantera alla risker trots att man förberett sig hur bra som helst. Det är dock viktigt att en riskanalys görs på bästa möjliga sätt.  

Målet med utvecklingssamarbetet är just att stabilisera och stärka samhällena och ge staterna möjligheter att ta hand om sina medborgare i fortsättningen. En bättre förvaltning ger inte heller utrymme för korruption eller annat missbruk.”

Hur ser ett typiskt fall av missbruk ut? 

”Under de senaste åren har en av de påtagligaste förändringarna i riskhanteringen varit att riskerna och missbruksfallen har tagit sig olika former, och det går också att identifiera dem bättre än tidigare.  Utöver ekonomiskt missbruk kan det vara fråga om till exempel missbruk av maktposition eller om sexuella övergrepp och trakasserier. Digitala bedrägerier har också blivit vanligare.  

Typiskt ekonomiskt missbruk innebär ofta att man använt medel i strid mot avtalet, till exempel för inköp, arvoden eller reseersättningar. Det kan också vara fråga om bristande kompetens, bokföring eller rapportering. Ibland har man använt medlen för ett ändamål som i sig är motiverat, men som inte har ingått i avtalet. Juridiskt sett är det dock klart att pengarna ska användas för det ändamål som de enligt avtalet och statsunderstödsbeslutet är avsedda för. ” 

Fall av sexuella övergrepp och trakasserier - är det något särskilt med dem? 

”Sexuella övergrepp och trakasserier är sexuellt och könsrelaterat våld. När man behandlar dessa fall, ska man fokusera på rättigheterna, behoven och säkerheten hos dem som upplevt våld.   

De som upplevt sexuella övergrepp eller trakasserier vill kanske inte rapportera om dem eftersom de är skamsna eller rädda för att bli stämplade. Därför är det väldigt viktigt att de finns tillförlitliga integritetsskyddande rapporteringskanaler. Sexuella övergrepp och trakasserier har att göra med ojämställdhet och ojämlika maktförhållanden. För att förebygga detta är det angeläget att man ingriper i våldet och främjar jämställdhet överlag.” 

Utrikesministeriet har nolltolerans mot sexuella övergrepp och trakasserier. Vad betyder det?  

”Nolltolerans innebär att ministeriet inte godkänner någon form av sexuella övergrepp eller trakasserier av sina anställda eller partner. Det innebär också att utrikesministeriet inte tolererar att de parter som får finansiering från ministeriet försöker dölja, behandla olämpligt eller låter bli att behandla fallen.  Nolltolerans betyder inte att det aldrig förekommer fall av sexuella övergrepp eller trakasserier.” 

Hur kommer misstankarna om missbruk i allmänhet fram? 

”Information om misstankar får vi genom normal projektuppföljning och tillsyn, till exempel i samband med revisioner. Därtill kan ministeriet få kännedom om misstankarna av samarbetspartner och genom anonyma anmälningar. Utrikesministeriet har sedan 2014 haft en e-tjänst som vem som helst kan använda för att rapportera om misstankar om missbruk inom utvecklingssamarbetet.  

Den nya normen betonar att alla partner, som får finansiering, är skyldiga att informera ministeriet om sina misstankar. Tjänstemännen är igen skyldiga att övervaka verksamheten och vidta åtgärder genast när det uppstår misstankar om missbruk.  

Under de senaste åren har det årligen kommit fram 20-30 misstänkta fall av missbruk som gällt finansiering från Finland. På grund av missbruk fattades år 2022 beslut om återkrav av 287 486 euro. 

Om det skett missbruk, vad är påföljderna? 

”Omfattningen av påföljderna bedöms alltid från fall. Den grundläggande principen är dock att de felanvända medlen återkrävs. Därutöver kan ministeriet avbryta samarbetet eller kräva till exempel att partnern rapporterar oftare i fortsättningen. Om det är fråga om ett brott som är straffbart enligt vår strafflag, såsom förskingring eller sexuellt övergrepp, underrättar ministeriet centralkriminalpolisen som gör undersökningen.” 

Berättar utrikesministeriet öppet om missbruk? 

”Transparens är en av de centrala principerna för Finlands utvecklingssamarbete. Medborgarna såväl i Finland som i utvecklingsländerna har rätt att veta hur och för vad medlen används. Detta gäller också missbruk. Öppen verksamhet bidrar också till att uppnå resultat och minska möjligheterna till missbruk av medlen.  

Ministeriet ger alltid i samband med bokslutet föregående års sifferuppgifter om misstänkt missbruk och beslut om återkrav. Om enskilda fall informeras alltid fallspecifikt efter övervägning. På detta inverkar bland annat missbrukets omfattning eller ekonomiska värde samt eventuella samhälleliga betydelse. När vi överväger vår kommunikationslinje, beaktar vi också till exempel aspekter som bidrar till riskhanteringen och förebygger nya fall av missbruk.”