Omnibus II-asetusehdotus

LVM011:00/2021 Lagstiftningsprojekt

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer LVM011:00/2021

Ärendenummer VN/2210/2021

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Mandattid

Datum för tillsättande

Lagberedning

Regeringsproposition-

Antagen författning-

Utgångspunkter

Europeiska kommissionen lade den 18 januari 2021 fram ett förslag (COM(2021) 25 final) till Euro-paparlamentets och rådets förordning om särskilda och tillfälliga åtgärder med avseende på covid-19-utbrottet och om giltigheten för vissa certifikat, intyg, bevis, körkort och tillstånd och uppskjutande av vissa regelbundna kontroller och fortbildningar inom vissa transportlagstiftningsområden samt förlängning av vissa perioder som avses i förordning (EU) 2020/698 (förslag till den så kallade Omnibus II-förordningen).

Förslaget gäller trafik på väg, järnväg och inre vattenvägar samt sjöfartsskydd. Förslaget ska göra det temporärt lättare att förlänga giltighetstiden för vissa certifikat, tillstånd och befogenheter (bl.a. körkort, yrkeskompetens, trafiktillstånd i vägtrafik) och att skjuta upp vissa regelbundna kontroller (bl.a. besiktningar av fordon, säkerhetskontroller av färdskrivare och hamnar) och utbildningar i lagstiftningen för ovannämnda delområden inom transportsektorn.

Förslaget bygger på det faktum att covid-19-pandemin fortsätter, vilket i medlemsstaterna har medfört ett behov av att avvika från vissa tidsfrister som grundar sig på EU-lagstiftningen inom transportsektorn. Förslaget är en fortsättning på Omnibus I-förordningen som antogs våren 2020 ((EU) 2020/698) och dess innehåll motsvarar till stor del innehållet i Omnibus I-förordningen. De viktigaste skillnaderna jämfört med Omnibus I-förordningen är förslagets referensperiod (1.9.2020–30.6 .2021) och den mer enhetliga förlängda giltighetstiden för tillstånd och intyg (tio månader, i Omnibus I-förordningen sex eller sju månader). Eftersom det är fråga om en förordning träder den i kraft i alla medlemsländer utan nationella åtgärder och är direkt tillämplig lagstiftning. Enligt förord-ningsförslaget har medlemsstaterna möjlighet att fatta beslut om att inte tillämpa undantagsbestämmelserna (så kallad opt-out). Ett eventuellt beslut ska anmälas till Europeiska kommissionen åtta dagar efter förordningens ikraftträdande.

En senare tillämpning av förordningen eller nationella undantag i samma fråga, efter att man fattat ett opt-out beslut, kan inte införas, eftersom förordningen är direkt tillämplig, regleringen går över de nationella bestämmelserna och förordningen inte möjliggör s.k. opt-in.

Ytterligare uppgifter