Arbetsplatserna gynnas av identifiering av kunnande och en kunskapsfrämjande kultur
Arbetsgruppen för identifiering av kunnande, som tillsatts av arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet, publicerade den 15 januari en slutrapport från sitt arbete under perioden 1.7.2021–31.12.2024. Rapporten sammanfattar de viktigaste iakttagelserna och slutsatserna från de försök och utredningar som arbetsgruppen genomfört samt arbetsgruppens ställningstaganden utifrån dem. Slutrapporten innehåller också arbetsgruppens förslag till riksomfattande principer för identifiering av kunnande och till utveckling av kompetensmärken.
På uppdrag av arbetsgruppen genomfördes fyra utredningar och åtta försöks- och utvecklingsprojekt som finansierades med medel ur EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF). Genom utredningarna samlades information om bästa praxis för identifiering av kunnande som förvärvats utanför det formella utbildningssystemet samt om synliggörande av kravnivåerna för kunnande.
Målgrupperna för försöksprojekten var bland annat små och medelstora företag och deras personal samt invandrare som står utanför arbetskraften och integrationstjänsterna. I projekten tog man bland annat fram kompetensmärken för cirkulär ekonomi och en utbildning i E-oppiva om synliggörande av kunnande i vägledningssituationer. Utbildningen syftar till att utveckla färdigheterna hos karriärvägledare när det gäller att identifiera kunnandet hos sina kunder.
Identifiering av kunnande är en medborgarfärdighet
I sina ställningstaganden uppmuntrar arbetsgruppen arbetsplatserna att utveckla en kultur som främjar lärande. Det kan bland annat handla om att göra det till en del av vardagen på arbetsplatsen att diskutera frågor kring kunnande, utveckla sitt kunnande och uttrycka sina behov av kunnande.
Individerna spelar själva en viktig roll när det gäller att identifiera kunnandet. Arbetsgruppen anser att förmågan att identifiera och lyfta fram sitt eget kunnande är en medborgarfärdighet som behöver utvecklas under hela livet. Till exempel bör förmågan att bedöma sig själv utvecklas systematiskt på alla skolstadier.
Enligt arbetsgruppen borde arbetsplatser, tillhandahållare av väglednings- och rekryteringstjänster och myndigheter i större utsträckning än för närvarande använda sig av befintliga verktyg för identifiering av kunnande och utbyta erfarenheter i inhemska och internationella nätverk.
- Slutrapport från arbetsgruppen för identifiering av kunnande
- Den 31 januari 2025 kl. 9–11 ordnas ett webbseminarium om erfarenheter av identifiering av kunnande. Anmäl dig till webbseminariet här.
- Mer information om arbetet i arbetsgruppen för identifiering av kunnande
Mer information:
- Markku Virtanen, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet
- Minna Bálint, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet
- Jenni Larjomaa, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet
- Katri Tervaspalo, undervisningsråd, undervisnings- och kulturministeriet
E-postadresserna har formen [email protected].