Projektet för inrättande av en nationell informationsresurs för offentlig upphandling och publicering av uppgifter om offentliga samfunds inköpsfakturor (översatt av maskinöversättare)
VM009:00/2025 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
valtioneuvosto.fi/sv/projekt Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Syftet med projektet är att skapa en nationell informationsresurs för offentlig upphandling som omfattar uppgifter från hela offentliga sektorn om offentliga upphandlingar under hela upphandlingens livscykel i en sammanställd och jämförbar form samt att bereda behövliga lagstiftningsändringar under ledning av finansministeriet.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer VM009:00/2025
Ärendenummer VN/2215/2025
Projektets arrangör finansministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 17.1.2025 – 1.5.2027
Datum för tillsättande 17.1.2025
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 3 Kommuner, städer och statens regionförvaltning
Alaluku 3.1 Livskraften finns i kommunerna och städerna
Luku 6 Nyckeln till tillväxt
Alaluku 6.2 Rättvisare konkurrens i Finland
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Kontaktperson
Susan Hindström, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 530 076
fornamn.efternamn@gov.fi
Kontaktperson
Olli-Juhani Piri, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 530 173
fornamn.efternamn@gov.fi
Mål och resultat
Inrättandet av en resurs för upphandlingsinformation, offentliggörandet av uppgifter om inköpsfakturor och de övriga utvecklingsåtgärder som nämns i bedömningspromemorian ska
– effektivisera offentlig upphandling och ge kostnadsbesparingar på medellång sikt
– främja kunskapsbaserat beslutsfattande i de upphandlande enheterna och inom den offentliga förvaltningen överlag
– förbättra informationens tillgänglighet, kombinerbarhet och jämförbarhet bland annat för bedömning av genomslag och kostnadseffektivitet
– förbättra jämförbarheten mellan kommunernas och välfärdsområdenas egna produktion och köpta tjänster
– stärka en öppen förvaltning genom att offentliggöra information i så bred omfattning som möjligt
– förbättra förutsättningarna för bedömning av utvecklingsåtgärder och lagändringar
– möjliggöra spridning av bästa praxis
– underlätta uppdagande av missbruk och genomförande av övervakning, och
– främja användningen av informationen för forskning.
I projektet ingår följande uppdrag:
1. De mål i regeringsprogrammet som gäller upphandlingsuppgifter och anknyter till dem genomförs utifrån en bedömningspromemoria och behövliga lagstiftningsändringar bereds i form av en regeringsproposition.
2. Den resurs för upphandlingsinformation som krävs för att målen ska nås ska genomföras och behövliga ändringar göras i andra eventuella gemensamma informationssystem inom den offentliga förvaltningen. I arbetet beaktas möjligheterna att utnyttja befintliga informationssystem och informationstjänster samt den information som finns tillgänglig via dem.
3. För att säkerställa att reformen lyckas ska man säkerställa ett tillräckligt förändringsstöd, tillräcklig kommunikation och utbildning för upphandlande enheter, anbudsgivare och andra aktörer.
Följande åtgärder vidtas för genomförande av projekten:
4. Man definierar de nödvändiga avgränsningarna av organisationer samt övriga avgränsningar för inhämtandet av information om offentlig upphandling samt preciserar omfattningen av de data som enligt bedömningspromemorian ska inhämtas för informationsresursen.
5. Det ska göras en bedömning av de ekonomiska och andra konsekvenserna av de åtgärder som beskrivits i bedömningspromemorian och preciserats av arbetsgruppen.
6. Vid beredningen av regeringens proposition ska i enlighet med regeringsprogrammet göras en bedömning av på vilka sätt de kostnader som kommunerna och välfärdsområdena orsakas av genomförandet av informationsresursen för upphandlingsinformation och insamlingen av fakturainformation ska ersättas eller på vilka sätt de nuvarande uppgifterna och åtagandena ska avvecklas.
7. Man definierar skyldigheterna för den behöriga myndigheten för resursen för upphandlingsinformation, beskriver ägandet av samt ansvaren för styrning och administration av informationsresursen samt beskriver övriga parters behörigheter med avseende på informationen. Som en del av genomförandet av informationsresursen anges kraven på systemets informationssäkerhet, identifieras datasäkerheten i posterna, de kumulativa effekterna och de vriga riskerna samt definieras åtgärderna för hantering av de kumulativa effekterna och de övriga riskerna.
8. Man gör den bedömning av förändringar i informationshanteringen som krävs enligt 8 § 2 mom. i informationshanteringslagen och bedömer förslagets konsekvenser för organiseringen, ansvarsfördelningen och datasäkerheten i informationshanteringen samt för handlingsoffentligheten och handlingssekretessen.
Sammandrag
Syftet med projektet är att skapa en nationell informationsresurs för offentlig upphandling som omfattar uppgifter från hela offentliga sektorn om offentliga upphandlingar under hela upphandlingens livscykel i en sammanställd och jämförbar form samt att bereda behövliga lagstiftningsändringar under ledning av finansministeriet.
Utgångspunkter
I programmet för regeringen Orpo har angetts fler mål för den offentliga upphandlingen och föreslagits åtgärder för att främja informationsledningen och öppenheten vid offentlig upphandling, offentliggörandet av uppgifter om offentliga samfunds inköpsfakturor samt funktionen av myndighetsverksamheten och marknaden.
Regeringsprogrammet innehåller följande tre direkta mål för informationen om offentlig upphandling:
– Det ska inrättas en upphandlingsdatabas som gör det möjligt att utvärdera utvecklingsåtgärder och lagstiftningsändringar, sprida bästa praxis och upptäcka missbruk, samt den tillsyn som Konkurrens- och konsumentverket utövar ska stärkas.
– Den offentliga sektorn ska publicera uppgifter om inköpsfakturor öppet och centraliserat utan att det behövs en separat begäran.
– Offentligheten när det gäller kommunernas och välfärdsområdenas ekonomiska uppgifter, såsom uppgifter om inköpsfakturor, och jämförbarheten mellan den egna produktionen och köpta tjänster ska förbättras.
Dessutom finns det en direkt koppling mellan uppgifterna om offentlig upphandling och de övriga i regeringsprogrammet fastställda målen för offentlig upphandling, särskilt med avseende på verifiering av effekterna.
Ytterligare uppgifter
Perusvalmistelu: Valmisteluelimen asettaminen
Asettamispäätös Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
17.1.2025 Finansministeriet
Perusvalmistelu: virkatyö/työryhmä/konsultointi
Työryhmän pöytäkirja 7/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
19.3.2025 Finansministeriet
Asiantuntijaryhmän pöytäkirja 2/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
10.3.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 6/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
7.3.2025 Finansministeriet
Asiantuntijaryhmän pöytäkirja 3/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
6.3.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 5/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
20.2.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 4/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
5.2.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 3/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
29.1.2025 Finansministeriet
Asiantuntijaryhmän pöytäkirja 1/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
24.1.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 2/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
22.1.2025 Finansministeriet
Työryhmän pöytäkirja 1/2025 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
15.1.2025 Finansministeriet
Arbetsgrupp
Person
Roll, Mandattid
Hindström, Susan
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Ordförande
17.1.2025 – 1.5.2027
Piri, Olli-Juhani
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Vice ordförande
17.1.2025 – 1.5.2027
Perttunen, Pinja
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Yliluoma, Tuomo
Lakiasiainpäällikkö
Valtiokonttori
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Friman, Seija
Hankejohtaja
Valtiokonttori
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Hietanen, Riikka
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Jylhä, Olli
Erityisasiantuntija
Suomen Kuntaliitto ry
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Jääskeläinen, Jan
Tutkimusohjaaja
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Kauti, Terhi
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Korpela, Annika
Juristi
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Menna, Hanna
erityisasiantuntija
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Rahko, Saara
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Saastamoinen, Antti
johtava ekonomisti
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Savonen, Juho
Hankejohtaja
Valtiokonttori
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Talka, Hanna
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Ylitalo, Marja-Liisa
kehittämispäällikkö
Suomen Kuntaliitto ry
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Expertgrupp
Person
Roll, Mandattid
Piri, Olli-Juhani
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Ordförande
17.1.2025 – 1.5.2027
Friman, Seija
Hankejohtaja
Valtiokonttori
Roll: Vice ordförande
17.1.2025 – 1.5.2027
Hindström, Susan
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Vice ordförande
17.1.2025 – 1.5.2027
Perttunen, Pinja
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Rantanen, Timo
kehittämispäällikkö
Valtiokonttori
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Savonen, Juho
Hankejohtaja
Valtiokonttori
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Tarvainen, Ella
tietoarkkitehti
Valtiokonttori
Roll: Sekreterare
17.1.2025 – 1.5.2027
Bertell, Sanna-Maria
johtava asiantuntija
Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Blom, Varpu
Erityisasiantuntija
justitieministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Eklund, Jesper
Erityisasiantuntija
försvarsministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Falkenberg, Vilma
taloushallinnan asiantuntija
Väylävirasto
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Halonen, Kirsi-Maria
Julkisen talousoikeuden professori
Lapin yliopisto
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Hietanen, Essi
analyytikko
Hansel Oy
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Jaskari, Harri
Johtaja
Suomen Yrittäjät
Roll: Personlig ersättare
1.3.2025 – 1.5.2027
Kahelin, Juha
hallituksen jäsen
Kuopion yrittäjät ry
Roll: Medlem
1.3.2025 – 1.5.2027
Kahelin, Juha
hallituksen jäsen
Kuopion yrittäjät ry
Roll: Personlig ersättare
17.1. – 28.2.2025
Kauppi, Jussi
toimitusjohtaja
Monetra Oulu Oy
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Koskenranta, Elina
pääkirjanpitäjä
Kemijärven kaupunki
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Kuikka, Esa-Pekka
hankintajohtaja
Senaatti-kiinteistöt
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Kumpulainen, Ulla
Hallitusneuvos
inrikesministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Kuvaja, Tuula
talous- ja kehittämisjohtaja
Kemijärven kaupunki
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Lahdenperä, Johanna
hankintajohtaja
Oulun kaupunki
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Leino, Vesa
Ylitarkastaja, hankinta-asiantuntija
utrikesministeriet
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Leppälä, Johanna
talousasiantuntija
Tampereen yliopisto
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Merkkiniemi, Tuovi
Erityisasiantuntija
inrikesministeriet
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Mäki-Lohiluoma, Juho
Johtaja
Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Nordling, Kim
hankintojen erityisasiantuntija
Tampereen yliopisto
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Palmula, Sarianne
Talouspalvelupäällikkö
utrikesministeriet
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Petäjäniemi, Pekka
hankintajohtaja
Väylävirasto
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Pursimo, Juho
yksikön päällikkö
Hansel Oy
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Tanner, Tanja
ICT-päällikkö
Monetra Keski-Suomi Oy
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Tukiainen, Janne
Professori
Turun yliopisto
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Tähkänen, Mikko
juristi
Kirkkohallitus
Roll: Personlig ersättare
17.1.2025 – 1.5.2027
Varpenius, Eeva-Maria
tukipalvelujohtaja
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Virtasalo, Outi
hankintasuunnittelija
Oulun kaupunki
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Wuorsalo, Carita
hankintapäällikkö
Kirkkohallitus
Roll: Medlem
17.1.2025 – 1.5.2027
Torppa, Hannes
Elinkeinopolitiikan asiantuntija
Suomen Yrittäjät ry
Roll: Medlem
17.1. – 28.2.2025
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Hindström, Susan
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
17.1.2025 –
Hindström, Susan
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
17.1.2025 – 1.5.2027
Hindström, Susan
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Beredare
17.1.2025 – 1.5.2027
Piri, Olli-Juhani
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
17.1.2025 – 1.5.2027
Piri, Olli-Juhani
Erityisasiantuntija
finansministeriet
Roll: Ansvarig person
17.1.2025 – 1.5.2027
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä