Förstudien om myndighetsanvisningar om skyddsrum är klar

Räddningsinstitutet har publicerat en förstudierapport om myndighetsfunktionerna i anslutning till skyddsrummen. Rapporten beställdes av inrikesministeriet. Syftet med rapporten är att ge information för att tillgodose behoven att utveckla myndighetsanvisningar och författningar i anslutning till inrättande av och tillsyn över skyddsrum.
Den innehåller rekommendationer för utveckling av lagstiftningen, för myndighetsanvisningar samt för stärkt kunnande och bättre information när det gäller beredskapen. Enligt rapporten ligger myndighetsfunktionerna på en relativt god nivå, men det finns behov av preciseringar i författningarna och en enhetligare tolkning av dem.
Hur stora ska skyddsrummen vara och var ska de ligga?
Innehållet i räddningslagen bör utvecklas bland annat i fråga om skyddsrums storlek och placering. Särskilt fastställandet av skyddsrums storlek bör förtydligas och anpassas så att användningsändamålet uppnås bättre. I rapporten rekommenderas det att skyddsrummen vid vårdinrättningar och läroanstalter alltid dimensioneras enligt antalet personer.
Också i fråga om undantag och lättnader som gäller inrättande av skyddsrum framkom det i förstudien ett behov av riksomfattande anvisningar och modeller för att tillämpningen av lagen ska vara så enhetlig som möjligt överallt.
I Finland finns det ett stort antal skyddsrum i tätt bebodda områden. Däremot finns det inte tillräckligt med skyddsrum i glesbygden eller förorterna. Utifrån de gällande bestämmelserna inrättas inga skyddsrum i nya småhus- eller radhusområden. I rapporten rekommenderas en utredning för att utveckla möjligheterna till skydd i förorterna.
Bygglovsprocessen för, planeringen av och tillsynen över skyddsrum sker i samarbete och förutsätter fungerande praxis och tydliga anvisningar
Det är många olika aktörer som ansvarar för planeringen och inrättandet av skyddsrum och för tillsynen över dem. Därför framhävs betydelsen av samarbete och planering. I rapporten föreslås det att byggnadstillsynen ska ha tydliga och enhetliga riksomfattande anvisningar i fråga om bygglovsprocessen för skyddsrum.
Samarbetet förutsätter informationsutbyte
Samarbete och ett smidigt informationsutbyte mellan räddningsväsendet och byggnadstillsynen är viktiga förutsättningar för att räddningsväsendets tillsyns- och inspektionsuppgift ska kunna fullgöras. För att säkerställa den nationella enhetligheten bör det utarbetas en mall för samarbetsavtal mellan välfärdsområdet och kommunens byggnadstillsyn.
Informationsutbytet mellan räddningsverket och byggnadstillsynen och i synnerhet informationssystemens kompatibilitet och datainnehåll bör utvecklas. I rapporten rekommenderas bland annat att det föreskrivs om ett obligatoriskt anmälningsförfarande för avveckling av skyddsrum. I fråga om gemensamma skyddsrum bör avvecklingen bli tillståndspliktig.
Verktyg för att stärka kompetensen i inspektionsverksamhet och egen beredskap
Kompetensen i befolkningsskydd bör förbättras. Det bör fastställas ett lagstadgat behörighetskrav eller en lagstadgad certifiering för skyddsrumsinspektörerna. I synnerhet bör man satsa på kompetensutveckling inom egen beredskap och se till att anvisningarna och verksamhetsmodellerna hålls uppdaterade.
Utredningen rekommenderar: Lärdom från Ukraina där mobilapp varnar befolkningen och anger närmaste skyddsrum
I mars kommer Räddningsinstitutet att publicera en rapport om erfarenheterna i Ukraina i anslutning till befolkningsskyddet. I Ukraina används en mobilapp som ger befolkningen information om till exempel flyglarm och var det närmaste skyddsrummet finns. Utifrån erfarenheterna från Ukraina har det i den aktuella rapporten tagits in ett förslag om att man i Finland ska utveckla ett system för flyglarm som utnyttjar den senaste tekniken samt om en applikation som hjälper att lokalisera det närmaste skyddsrummet. För närvarande bestämmer välfärdsområdet på vilket sätt räddningsverket inom sitt område sörjer för varning av befolkningen vid tillbud och olyckor samt det larmsystem som behövs för detta. Finland saknar bestämmelser på lagnivå om metoder och ljudsignaler som används för att varna befolkningen. Styrningen av verksamheten sker utifrån anvisningar. Man bör överväga att utarbeta författningar.
Förstudien genomfördes på uppdrag av inrikesministeriet. Syftet med rapporten är att ge information för att tillgodose behoven att utveckla myndighetsanvisningar och författningar i anslutning till inrättande av och tillsyn över skyddsrum.
- Internationellt sett är systemet för befolkningsskydd utmärkt i Finland, men samtidigt måste vi se till att befolkningsskyddsberedskapen utvecklas. Förstudien skapar ett kunskapsunderlag, och härnäst ska inrikesministeriet utifrån rekommendationerna utreda behoven att utveckla skyddet av befolkningen, säger räddningsöverinspektör Jarkko Häyrinen från inrikesministeriet.
Projektets slutseminarium ordnades måndagen den 10 februari 2025 i Helsingfors centrumbibliotek Ode.
Mer information:
Janne Koivukoski, forskare, Räddningsinstitutet, tfn 050 367 3987, [email protected]
Marko Juutinen, projektchef, Räddningsinstitutet, tfn 050 568 7978, [email protected]
Jarkko Häyrinen, räddningsöverinspektör, inrikesministeriet, tfn 0295 488 436, [email protected]
Läs mer om skyddsrumsprojektet